anwarica

سماعة طبية إلكترونية

45 ردود في هذا الموضوع

هذه الوصله توضح السماعة المقصوده:

http://www.electronics-lab.com/projects/sc.../019/index.html

وكانت ضمن مشاركه فى القسم ..

ماهو الوقت المستغرق فى دراسة الالكترونيات للوصول لمستوى يسمح بعمل السماعة .. علما بأن مجموعة العمل لا تملك سوى أساسيات بسيطه فى الفيزياء..

وهل هناك منهج محدد نسير عليه دون غيره؟ (h)

وجزاكم الله خيرا

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

للرفع،

أبحث عن نفس الجواب ،

:)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

بصراحة الدائرة فيها كم حاجة لازم تكون عندك دراسة للاسف :( ، يعني فيها دائرة Filter ، و مكبر Op-Amp و كم حاجة مكملة ، بالنسبة للموضعين السابقين ممكن تبحث في النت و تقرأ مقدمات عنهم طالما انها ليس في تخصصك .

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
بصراحة الدائرة فيها كم حاجة لازم تكون عندك دراسة للاسف :( ، يعني فيها دائرة Filter ، و مكبر Op-Amp و كم حاجة مكملة ، بالنسبة للموضعين السابقين ممكن تبحث في النت و تقرأ مقدمات عنهم طالما انها ليس في تخصصك .

:( :( :( :(

خلاص نعملها دايره فولتاميتر بسيط .. لأنه مفيش دكاتره هتقدر تخاطر :blink:

لكن عمل فولتاميتر هيفيد فى المستقبل؟ لأنها شغلانه طلبه فى الحضانه :D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

آه ممكن دائرة فولتميتر كويسه ، بس هقلك علي حاجة افضل ـ ممكن تعمل دائرة مقياس بور طبعاً البور ( القدرة ) = التيار * الجهد

اعمل فولتميتر ، و اميتر ، و اعمل دائرة تقوم بضرب القيمتين ـ كده عملت مقياس للقدرة ;)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
آه ممكن دائرة فولتميتر كويسه ، بس هقلك علي حاجة افضل ـ ممكن تعمل دائرة مقياس بور طبعاً البور ( القدرة ) = التيار * الجهد

اعمل فولتميتر ، و اميتر ، و اعمل دائرة تقوم بضرب القيمتين ـ كده عملت مقياس للقدرة ;)

:D

بس فكرت أكبر الموضوع :blink: :wacko:

مازلت مصمم على دائرة السماعه :( :(

مالطريق لها؟ العمق المطلوب من الدراسه ... هل تكفى دراسة شهرين أو 3؟

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

الدائرة تنفيذها سهل و لا يحتاج وقت طويل المهم توفر القطع. ربما تحتاج الى oscilloscope لمتابعة الاشارة و ذلك يتطلب معرفة في تشغيله، هل المختبر متوفر و هل يسمح لك باستخدام المعدات مثل ال power supply و oscilloscope و هل يوجد لديك زميل كلية في قسم الالكترونيات ليساعدك في استخدام ال oscilloscope ؟؟

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
الدائرة تنفيذها سهل و لا يحتاج وقت طويل المهم توفر القطع. ربما تحتاج الى oscilloscope لمتابعة الاشارة و ذلك يتطلب معرفة في تشغيله، هل المختبر متوفر و هل يسمح لك باستخدام المعدات مثل ال power supply و oscilloscope و هل يوجد لديك زميل كلية في قسم الالكترونيات ليساعدك في استخدام ال oscilloscope ؟؟

المختبر مش موجود (h)

لكن الأدوات تقريبا موجوده لأنها ثمنها بسيط والميزانيه تمام :o

بالنسبة لموضوع التنفيذ فهو لن يكون صعب إن شاء الله ولا توجد مشكله من هذه الناحية .. الكارثة هى كيفية استخلاص منهج دراسى نسير عليه .. فليس مجرد تطبيق دون دراسه! (هى دى المشكله فعلا!) لجأت لمحاضرات MIT .. لو كان الموضوع علم فقط لكانت بسيطه إنما روتين غبى بأنى لازم أقدم منهج دراسى :wacko: :wacko:

تقريبا لا يوجد لنا زميل فى قسم الالكترونيات حاليا .. ولكن وجوده ليس مستحيلاً إن شاء الله :D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

السلام عليكم

اهلا بالدكتور والديزاينر والباشمهندس حديثاً :D

انا رأيي يا ريكا كما قال بعض الاخوة لابد ان يكون معكم متخصص (طالب هندسة قسم كهرباء) للمساعدة

اقول لك ذلك عن سابق خبرة , لاننى سبق لى ان اضطريت الى العمل فى مشروع اليكترونيات( مشروع كان يعتمد على التعامل مع الparallel port من خلال الفيجوال وبالطبع كان يحتاج الى دائرة الكترونية خاصة) وانا اساسا غير متخصص فى الاليكترونيات (ادرس الكيمياء والفيزياء فى الكلية , وابرمج بالفيجوال بيسيك فى البيت :lol: ) , واكثر ما افادنى هو وجود صديق من كلية الهندسة وكان بيساعدنى ويقللى المطلوب وهكذا...

وبالفعل خرجت من هذا المشروع بخبرة لا بأس بها فى الالكترونيات , اعتقد انى كنت هاتعب جدا لو حاولت تحصيل هذه الخبرة عن طريق القراءة فقط

وبالنسبة للمادة الدراسية , اعتقد ايضا انه نفس الشخص(طالب الهندسة) يمكن ان يدلك على المصدر الذى تجد فيه المادة الدراسية اللازمة لذلك , لان طلبة هندسة فى مشاريع التخرج الخاص بهم مطلوب منهم ايضا عمل مادة دراسية كاملة تشرح المشروع بالتفصيل,,,

:lol: ولو عايز تدخل القراءات اللى بتحصل عليها من الدائرة اللى عايز تعملها على الكمبيوتر عن طريق ال parallel port لمعالجتها مثلا انا تحت امرك B) :lol:

و على فكرة انا حاليا فى السنة الاخيرة فى الكلية مطلوب منى بحث تخرج فى الكيمياء واخر فى الفيزياء

دكتور الكيمياء طلع راجل كويس وادانى برنامج كمبيوتر اعمله B)

وقدرت اقنع بتاع الفيزياء انه بدل ما اعمل بحث ( وتطلع عنيا فى المكتبة والمراجع الاجنبية :wacko: ) انى هاعمل برنامج لقياس الزمن الدورى للبندول البسيط(او اى بندول عموما) عن طريق دائرة يتم توصيلها بال parallel port

ايه رأيك :D ؟؟؟

تم تعديل بواسطه hanysaad
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
اهلا بالدكتور والديزاينر والباشمهندس حديثاً :D

7 صنايع والبخت ضايع :lol: :lol:

مشكووووور (h)

واكثر ما افادنى هو وجود صديق من كلية الهندسة وكان بيساعدنى ويقللى المطلوب وهكذا...

بس أنا مش عاوز تدخل خارجى :unsure:

حاسس إنى ... عندى احباط :( :(

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

واحد shouted by me (صاح بى = صاحبى بالألمانى :P) اقترح دوائر digital ولم أسأله على الخاص حتى تعم الفائده (h)

فليتفضل بالاقتراح :D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

واحد shouted by me (صاح بى = صاحبى بالألمانى :P) اقترح دوائر digital ولم أسأله على الخاص حتى تعم الفائده  (h)

فليتفضل بالاقتراح  :D

يا فصييييييييييييح , تلاقيه مش اقترح الدوائر الرقمية , تلاقيه بيقولك انه مش بيجيد التعامل مع الدوائر التناظرية

انت بتدبسني يا ريكا :angry: , ماشي , اوكـــــــي ............... :s

طيب ايه رايك ان الدايرة دي مش محتاجه أكثر من ربع ساعة للتركيب , وشكرا :D

Electronic_Stethoscope_2.jpg

تستلم الصوت من خلال الميكروفون , ليعدل الاشارة الصوتية الى اشارة كهربية ضعيفة جدا - تحتاج الى تكبير القدرة

تدخل على مكبر أولي يقوم بتكبير الاشارة الضعيفة low-noise

بالحسابات وجدت ان نسبة التكبير تصل تقريبا الى 3.9 مره

Vo/Vi = - R4/R2
Vo/Vi = - 47/12.2 = - 3.85

كما يقول المصمم

والمكثف C2 يمنع مرور الـ DC عشان ما تسمعش وشششششششششششش , فقط تسمح بمرور الاشارة الكهربية أعلى من 20 هيرتز - بداية تردد السمع البشري

بعد تكبير الاشارة الكهربية - الصوت سابقا - تكبير اولي , نحتاج فلترة الاشارة بحيث يتم منع اي وشششششششش من الصوت , وهذا بفلتر حاد لا يسمح بمرور اشارة اعلى تردد من 103 هيرتز

كما يقوم بتكبير الاشاره بنسبه بسيطه أيضا

Vo/Vi = 1 + R7/R8
Vo/Vi = 1 + 33/56 = 1.589

تقريبا 1.6 مره

والاشاره الآن نقية ومكبره بعض الشيء

يمكن عرض الاشارة الناتجه عن الصوت على شكل اضائة في ليد مثل الكاسيت مثلا , وهذا عن طريق الدائرة U4 والتي ستقوم بتكبير الاشاره تقريبا 71.2 مره

Vo/Vi = 1 + R10/R10
Vo/Vi = 1 + 70.2 = 71.2

والمقاومة R13 كي نقلل شدة التيار المار في الليد

المرحلة الاخرى من الخرج , الدائرة U5 بتكبر الاشاره 20 مره بقدرة كافية لقيادة سماعة ربع واط

الدائرة كلها تحتاج الى 18 فولت كمصدر طاقة , من -9 الى 9 فولت

استريحت يا سيدي :D , مع اني والله ما باحب ابص حتى في الدوائر التناظرية خالص , لكن عشان خاطرك قريت اللي المصمم كتبه :P

لكن انا مش عارف انت عايز ايه بالضبط يا ريكا , يعني عايز تعمل الدائرة دي بالتحديد , ولا عايز تعمل دائرة والسلام ولا ايه بالضبط , أصل السؤال بصراحه محيرني ( كم من الوقت يلزمنا لعمل سماعه الكترونيه وما منهجنا ) كأنك تريد اختراعها , وبعد كده الاقي دائره جاهزة ومش عارف ايه المطلوب بالضبط !!!

تم تعديل بواسطه Asm4all
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

ألف ألف شكر، أيه رأيك فى التدبيسه؟ :D

ومشكور للشرح التوضيحى البسيط (h)

لكن انا مش عارف انت عايز ايه بالضبط يا ريكا , يعني عايز تعمل الدائرة دي بالتحديد , ولا عايز تعمل دائرة والسلام ولا ايه بالضبط , أصل السؤال بصراحه محيرني ( كم من الوقت يلزمنا لعمل سماعه الكترونيه وما منهجنا ) كأنك تريد اختراعها , وبعد كده الاقي دائره جاهزة ومش عارف ايه المطلوب بالضبط !!!

هى الفكره أنه عندنا نشاط فى الكلية مثلما تعرف (h)

ولازم تدرس موضوع .. مثلا المزيكا .. بس بشرطين .. إنك تحدد منهج دراسى + فى النهاية تعرض انتاج دراستك! كأنه مشروووع..

طبعا لو هنشتغل أى دايره والسلام .. مش هيبقى فى انتاج فى النهاية .. ففكرت فى السماعة لأنها الأكثر أهمية بالنسبة للكلية ..

أما الوقت فسألت عنه لأننا محددين بفتره من 2 -3 شهور من تاريخ الصلاحية تقريبا :lol:

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

المرحلة دي خاصة فضلت متنح لها فترة ومش عارف سببها ايه - ده قبل ما اقرأ الشرح - عشان كده قولت اجيبلها شرح أبو الوفى - يعني واخد حقه - هي المرلة الثانية بتاعة الفلتر (أصلها كانت اول مره أشوفها فيها)

اسيبكم مع الوصلة الغنائية دي

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

هل هناك مشكله فى الحصول على أجزاء الدائرة؟ وماهى الأماكن المتاحة لشراء المكونات ... علما بأن اللوحة ستكون Veroboard :D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

تصدق يا انور و يا asm4all دائرة السماعة الطبية ذكرتني بتجربة عملتها قبل اكثر من 10 سنوات. كان الهدف من التجربة سماع "دبيب النمل" و كان لدي -ولا زال- سماعة طبية قمت بعمل دائرة تكبير بوضع المايك مباشرة بعد السماعة و وضعت الهيدفون headphone حتى لا يحصل feedback و قمت باحضار نملة و جعلتها تتمشى على السماعة -اقنعتها بصعوبة بالغة و كادت تموت- و للاسف لم استطع ان اسمع ذلك الدبيب. لو انني قمت باعادة التجربة ساحاول اتقان الدائرة بشكل افضل، بالاضافة الى الحصول على نملة اكبر، لان في ذلك اليوم وجدت صعوبة في الحصول على تلك النملة الصغيرة - الغير بالغة - و يبدو لي ان الجو كان شتاء.

تم تعديل بواسطه عماد الخليل
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
و قمت باحضار نملة و جعلتها تتمشى على السماعة -اقنعتها بصعوبة بالغة و كادت تموت- و للاسف لم استطع ان اسمع ذلك الدبيب.

:D

كم كان عدد الـop amp? ;)

وهل تحتاج لـ18 فولت فقط :blink:

بالمناسبه لست مقتنعا بوجود بطارية كمصدر وحيد للطاقة .. لماذا لم يضعوا حل آخر optional للترانس (محول) بحيث آخد الفولت المطلوب من ac ويوفر لى ثمن البطاريات (h)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

للرفع :( :( :(

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

انور حاج ترفع و تنزل و الحقيقة ان كرهتك بزيادة لان موضوع ياخذ الاهتمام من موضوعي و انا بحاجة الى كل جهد من ASM4all و اما الاستاذ عماد فقد تخلى عنا من زمان

لذا اقترح عليك ان تضع اذنك على المكان الذي تريد سماع صوته .. وصدقني هذه تفيد اكثر مما تتصور :)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

انور حاج ترفع و تنزل و الحقيقة ان كرهتك بزيادة لان موضوع ياخذ الاهتمام من  موضوعي و انا بحاجة الى كل جهد من ASM4all  و اما الاستاذ عماد فقد تخلى عنا من زمان

لذا اقترح عليك ان تضع اذنك على المكان الذي تريد سماع صوته .. وصدقني هذه تفيد اكثر مما تتصور :)

كرهك يا ريكا , يلا بقى هش من هنا :lol:

طيب يا ريكا بم إنك لا تستخدم خاصية البحث ولا تقرأ المواضيع السابقة , فسيتم ايقافك لاشعار اخر (لغاية ما تكتب في موضوع تاني :D )

انظر هنا

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
انور حاج ترفع و تنزل و الحقيقة ان كرهتك بزيادة لان موضوع ياخذ الاهتمام من  موضوعي و انا بحاجة الى كل جهد من ASM4all  و اما الاستاذ عماد فقد تخلى عنا من زمان

:P

شو سايب الجافا وتشتغل هون ليه :P

لذا اقترح عليك ان تضع اذنك على المكان الذي تريد سماع صوته .. وصدقني هذه تفيد اكثر مما تتصور

سمعى تقيل شويه .. عاوز سماعات :D

فسيتم ايقافك لاشعار اخر (لغاية ما تكتب في موضوع تاني :D  )

برئ .. ده أنا كنت معدل المشاركه بس يظهر النت قطع .. كان فى سؤال غيره (h)

المهم أن العملية كبرت أوى فى دماغى .. وفكرت فى ميكروكنترولر فى المستقبل علشان يفكر هو بنفسه ويكتب لى التشخيص على شاشه .. يعنى من غير تعب (h)

بس سؤالى الأساسى هو أسعار مكونات الدائرة ..

يعنى مثلا op amp الواحد 9 دولار تقريبا (نحتاج 3)

والويروبورد أو breadboard حوالى 5 - 10 دولار ..

والباقى مش مهم ..

^ هذا ليس سؤالاً بالمناسبه :unsure: :s

افتكرت .. السؤال .. هل يجب استخدام oscilloscope? لا أعتقد وجوده مهم بالضرورة .. قد استخدم multimeter رقمى بسيط :)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

لا اذكر عدد ال opamp لكن العبرة ليس بالعدد و لكن بالتكبير الكلي

لماذا 18 فولت ؟ ممكن تشتغل على 3 فولت و يمكن اقل بحسب ال opamp الذي ستستخدمه.

بالنسبة لقناعتك بالبطارية فاعتقد انك ستقتنع لو خضت التجربة مرة ثانية لانها ستعفيك من فلاتر و تشويش انت بغنى عنه في المراحل الاولى، و عموما ممكن طبعا توليد dc (تيار ثابت) من ac.

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
بالنسبة لقناعتك بالبطارية فاعتقد انك ستقتنع لو خضت التجربة مرة ثانية لانها ستعفيك من فلاتر و تشويش انت بغنى عنه في المراحل الاولى، و عموما ممكن طبعا توليد dc (تيار ثابت) من ac.

هو فعلا المفروض أحول من تيار متردد إلى مستمر عن طريق محول (ترانس) لأحد السببين:

الأول/ أن البطارية هتخلص كل شويه :D

الثانى/ (وهو لا يعتبر أساسى) أنه لو البطارية التصقت بالسماعة فلو حاولنا نسمع صوت مريض القلب أكيد هيموت (h) بسبب الكتلة المرتفعه (لأنى ناوي على البطاريات الكبيره) والعملية هتبقى 5 - 7 كيلو :)

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

برئ .. ده أنا كنت معدل المشاركه بس يظهر النت قطع .. كان فى سؤال غيره
مفيش هيك عندنا , اعدام يعني اعدام :angry:
وفكرت فى ميكروكنترولر فى المستقبل علشان يفكر هو بنفسه ويكتب لى التشخيص على شاشه .. يعنى من غير تعب
هييييييييييييييه , وانا اللي ابرمجهولك , وبعدها بشهرين ابقى اجيلك في أبو زعبل بعيش وحلاوة :P
بس سؤالى الأساسى هو أسعار مكونات الدائرة ..

يعنى مثلا op amp الواحد 9 دولار تقريبا (نحتاج 3)

والويروبورد أو breadboard حوالى 5 - 10 دولار ..

741 بـ 75 قرش أو بجنيه لو الراجل حرامي :D

النوع التاني كبيره هيبقى بـ 4 جنيه وهو اتنين في دايرة واحدة على ما اعتقد

الـ breadboard بـ 25 جنيه 30 بالكتيييير

المقاومة بخمس قروش و والمكثف ب 25 قرش

وتخفيضات للطلبة والطالبات , الا بتوع الطب :P

افتكرت .. السؤال .. هل يجب استخدام oscilloscope? لا أعتقد وجوده مهم بالضرورة .. قد استخدم multimeter رقمى بسيط
يا ريكا المثل بيقول ابعد عن الشر وغنيله , وانت رايحله برجليك , يا عم ركب الدايرة وخليها على الله - انا مليش دعوه ما ترجعش تقولي ده هو اللي قاللي :unsure:
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه
مفيش هيك عندنا , اعدام يعني اعدام  :angry: 

(h) (h) (h)

ألف شكر على الأسعار (أرخص من أمريكا :lol: )

استنوا يومين أركب الدايره فى برنامج electronic bench وأشوف النتيجه :D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

  • يستعرض القسم حالياً   0 members

    لا يوجد أعضاء مسجلين يشاهدون هذه الصفحة .