تم النشر منذ 17 Jul 2014 (معدل) بسم الله الرحمن الرحيم // كلام ملوش لازمة :Dانا بدأت من حوالي شهر اتعلم ال java وانا متسرع جدا وبحب اشوف نتايج الحاجات اللي اتعلمتها .. قولت اطبق حاجة من اللي عملتها علي ال c++ قبل كدةال UI مستوحي من لعبة السودوكو ل AGASHE ( هوا مش مستوحي .. ده نسخة :D )مميزات :- كل لوحة بيتم عملها ملهاش غير حل واحد فريد وطبعا كلهم مختلفين عن بعض ( الحكاية عشوائية جدا) - اظهار اللعبات المرشحة لكل خانة - اذا ادخلت رقم في مكان خاطئ يتم تظليل المربع بالاحمر الفاتحعيوب : - لسا ناقص حاجات كتيير جدا تتعمل :D هدفي من ده : - ان لو اي حد شاف السورس كود يا ريت يقولي علي اخطائي او طرق احسن لتنفيذ اي حاجة - اني اسأل : هوا في اي طريقة احدد بيها الصعوبة للعبةانا عارف ان المواضيع زي ديه مش مهمة .. بس انا محتاج ناس تشوف البرنامج عشان احس بحافز :D source codeالبرنامج تم تعديل 17 Jul 2014 بواسطه أحمد عصام 4 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 19 Jul 2014 لم ارى المصدر بعد لكن الواجة تبدو رائئئعة 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 20 Jul 2014 (معدل) شكرا علي الرد :)ان شاء الله الميزات ديه جاية قريب- قابلية ال undo باستخدام ال linked lists لعمل list لكل الحركات- حفظ لوحة اللعب واعادة تحميلها- hintsعلي المدي البعيد- editor mode ممكن بيه تدخل لوحة ويحلهالك او تدخل لوحة وتشوف لو كانت صالحة ولا لا ( ليها حل وحيد ولا لا )وبعد ما اخلصها ان شاء الله هبدا في mine sweeper :D تم تعديل 20 Jul 2014 بواسطه أحمد عصام 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 20 Jul 2014 مجهود حلو وأحسنت لو فعلا قدرت تحقق الخطوات اللي ذكرتها بالتوفيق اخي الكريم 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 28 Jul 2014 (معدل) كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد :)كتبت الكود كله من اول وجديد واستعملت mvc design pattern و observer design pattern قمت باضافة : undo وقابلية حفظ اللوحة واعادة تحميلها واحتمال قريب اعمل ال hints او لا عشان تالتة ثانوي :Dاللينك فوق وهنزل السورس كود قريب تم تعديل 28 Jul 2014 بواسطه أحمد عصام 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 28 Jul 2014 (معدل) - اظهار اللعبات المرشحة لكل خانة هذا الخيار أفسد اللعبة أساس هذه اللعبة هو: إيجاد أن اللاعب يجد الإحتمالات بنفسه عنما نحدد الإحتمالات كل ما على اللاعب فعله هو: التوجه للمربع الذي به إحتمال وحيد و كتابة الرقم و بعد ذلك التوجه لغير أنصحك بنزع هذه الخاصية لأنها تجعل اللعبة سهلة جدا لدرجة تكون في متناول الأطفال بالنسبة للصعوبة :صعوبة اللعبة تمكن في تقليل عدد المربعات المكشوفة و عدد الإحتمالات الوجيدة مثلا لعبة بها 24 مربع مكشوف أسهل من لعبة بها 20 مربع مكشوف و لعبة بها حالين 3 حالات لإحتمال واحد فقط أسهل من لعبة بها حالة واحدة تم تعديل 29 Jul 2014 بواسطه kenham 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 28 Jul 2014 التصميم الخارجي جيد لكن هناك خلل برأي هو انه عدد الارقام بكل قسم يجب ان يكون موحد لكنني أرى اقسام بها 5 أعداد واقسام فقط عددين ثانيا اللعبة حسب التصميم غير قالبة للحل عبر التفكير التحليلي والمنطقي(أي عن طريق شطب احتمالات تواجد امكانية تواجد اي رقم في أي قسم) حيث درجة الصعوبة كبير بمكان انه اصبحت اللعبة قائمة على التخمين وليست على التفكير والعد والاحتمالات الرياضية أرى العائق الكبير هو انه يجب عليه ان تعيد ترتيب الاعداد المفروزة لكل قسم بحيث تتساوى 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 29 Jul 2014 شكرا علي التعليق :)ان شاء الله سأقوم بعمل هذا ولكن لا ينبغي للوحة السودوكو ان يكون بكل مربع بها عدد متساوي من الارقامهذه الصورة من ويكيبيديا ومكتوب تحتها لعبة سودوكو اعتيادية اما بالنسبة انها صعبة الحل بالتفكير فعندك حق وهذه هي المشكلة فانا لا استطيع التحكم في صعوبة العبة ( حتي الان :D )ولكن ان شاء الله سأجعل خيارات للتحكم من easy ل hardشكرا علي الملاحظات ... لولاها لما فكرت في ذلك :) 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
0 قام بالرد منذ 29 Jul 2014 (معدل) kenhamعندك حق :Dان شاء الله سأقوم بنزع تلك الميزة وجعل اللاعب هو من يضع اللعبات المرشحة بالنسبة للصعوبة :صعوبة اللعبة تمكن في تقليل عدد المربعات المكشوفة و عدد الإحتمالات الوجيدة مثلا لعبة بها 24 مربع مكشوف أسهل من لعبة بها 20 مربع مكشوف و لعبة بها حالين 3 حالات لإحتمال واحد فقط أسهل من لعبة بها حالة واحدة عندك حق وفي التانية كمان بالذاتان شاء الله انا هحاول اعمل خوارزمية تحدد صعوبة اللعبة وهخليها تعمل 1000 لوحة وتصنفها حسب الصعوبة واعملها في ملف واعمل خيارات صعوبة اللعبةوهعمل خيار توليد لعبة جديدة عشوائية الصعوبة او لو نجحت مش هضطر لكدة واخليها ممكن تحدد الصعوبة وتولد لوحة جديدة حسب الصعوبة ديه تم تعديل 29 Jul 2014 بواسطه أحمد عصام 0 شارك هذا الرد رابط المشاركة شارك الرد من خلال المواقع ادناه
تم النشر منذ (معدل)
بسم الله الرحمن الرحيم
// كلام ملوش لازمة :D
انا بدأت من حوالي شهر اتعلم ال java وانا متسرع جدا وبحب اشوف نتايج الحاجات اللي اتعلمتها .. قولت اطبق حاجة من اللي عملتها علي ال c++ قبل كدة
ال UI مستوحي من لعبة السودوكو ل AGASHE ( هوا مش مستوحي .. ده نسخة :D )
مميزات :- كل لوحة بيتم عملها ملهاش غير حل واحد فريد وطبعا كلهم مختلفين عن بعض ( الحكاية عشوائية جدا)
- اظهار اللعبات المرشحة لكل خانة
- اذا ادخلت رقم في مكان خاطئ يتم تظليل المربع بالاحمر الفاتح
عيوب : - لسا ناقص حاجات كتيير جدا تتعمل :D
هدفي من ده : - ان لو اي حد شاف السورس كود يا ريت يقولي علي اخطائي او طرق احسن لتنفيذ اي حاجة
- اني اسأل : هوا في اي طريقة احدد بيها الصعوبة للعبة
تم تعديل بواسطه أحمد عصامانا عارف ان المواضيع زي ديه مش مهمة .. بس انا محتاج ناس تشوف البرنامج عشان احس بحافز :D
source code
البرنامج
شارك هذا الرد
رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه