FemTo

دورة الفيجوال المتقدمة

102 ردود في هذا الموضوع

السلام عليكم :

انا اقترحت فكره المشروع من زمان والتجاوب كان ضعيف وبعد كده معرفتش ادخل كتير....المهم انا نويت -والنيه لله- انى ابداء فى الدوره ديه ,

راجيا من الله ان تكون سبب ان يرحمنى يوم الدين ..

وياريت اى حد يريد المساعده باى شى مهما كان قليل لا يتاخر...

نظام الدوره :

...........

1- الدروس ستنشر يومين فى الاسبوع - السبت والاربعاء

2- سيخصص موضوع للاسئله لكل درس

3- فى نهايه الدوره ستجمع فى كتاب ليكون مرجع للجميع ان شاء الله

ملاحظه : يمكنك طلب المواضيع التى تريد تضمنيها فى الدوره بطلبها فى الموضوع الاصلى للمشروع فى توقيعى..

ملاحظه:

المقدمه من مشروع تخرج الاخ العزيز Genuise-It بتصرف

مقدمة عن البرمجــة:

يقوم الحاسب الآلي عند أداء أي عمل من أعماله بتتبع مجموعة من التعليمات المتسلسلة والمترابطة التي تسمى البرنامج، ويسمى من يكتب هذه التعليمات بالمبرمج، ويعتمد تركيب الجمل والتعليمات على لغة البرمجة المستخدمة، ويتصل الإنسان بالحاسب لتوجيهه للقيام بالأعمال التي يريدها بواسطة لغات البرمجة .

>>

معنى كلمه برمجه هيا تسجيل عدة تصرفات معينه بلغة يفهمها الكومبيوتر ليفعلها عند احداث معينه.

يعنى ايه: اكيد كلنا لعبنا على الكومبيوتر , واكيد انك لحظت مثل ا انك عندما تضغط على سهم يمين يتحرك اللى يتلعب بيه يمين مش شمال..وده معناه ان اللعبه متبرمجه بحيث لو ضربت حضرتك على سهم يمين حتمشى يمين.

وطبعاا مش ممكن ان نسجل هذه التصرفات والاحداث على برنامج وورد..ولا يمكن ان نكتبه بلغتنا العاديه برضه..علشان كده ظهرت لغات البرمجه.

لغات البرمجه :

واللغات ديه كتيره وبتختلف عن بعض فى امكانياتها وسهوله التعامل معاها ..وطبعاا طرق البرمجه والاكواد مختلفه فى طريقه كتابتها , ولكن فكر المبرمج واحد و لو استطعت الوصول لفكر المبرمج تستطيع التعامل مع اى لغه بمجرد التعرف على ادواتها...

1 - لغة الآلة :

وتسمى "اللغة الثنائية " حيث إنها تتكون من سلسلة من 0 و 1، وهي اللغة الوحيد التي يفهمها الحاسب الآلي، حيث تحول جميع اللغات إلى لغة الآلة، حتى تتمكن معدات الحاسب الآلي من التفاهم معها، ولأنها تتكون من صفر وواحد، لذا فقد تميزت هذه اللغة بالصعوبة نظراً لما تتطلبه من حفظ ودقة في كتابة سلسلة طويلة من صفر وواحد بترتيب معين، مما ينتج عنه أخطاء كثيرة من الترميز، ويجب أن يحدد المبرمج كل شي، فكل خطوة يجب أن ينفذها البرنامج يجب أن ترمز، لذا فالمبرمج يجب أن يكون على علم بتركيب الحاسب الداخلي، والعنا وين الرقمية لمواقع التخزين، سواء للبيانات أو التعليمات، كما أن لكل جهاز لغة آلة تختلف عن الجهاز الآخر بحسب النوع والتركيب مما يعني أنه يجب كتابة البرنامج بشكل كامل مره أخرى عن الرغبة في تنفيذه على جهاز آخر، ونتيجة لهذه الصعوبات,

فقد ظهرت طرق أخرى لتمثيل الترميز الثنائي، كالنظام الثماني OCTAL والستة عشري HEX-ADECIMAL بدلا من 1، 0 فالنظام الستة عشر يتكون من ستة عشر رمزاُ هي : 0 ,1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8 ,9 A.B,C,D,E,F .

مما يساعد على سهولة قراءة التعليمات المكتوبة وحفظها بهذه اللغة، فبدلا من كتابة 16 رقماً في سلسلة يمكن الاستعاضة عنها بأربعة رموز من رموز النظام التشغيل الستة عشري.

2- لغة التجميع:

ظهرت لغة التجميع بوصفها أو لغة ترميز، تستخدم الرموز SYMBOLIC CODE للتعبير عن تعليمات لغة الآلة، وذلك لمواجهة صعوبة الترميز بلغة الآلة، ولغة التجميع لغة قريبة من لغة الآلة التي يفهمها الحاسب الآلي، وتسمى هذه اللغات بلغات المستوى البسيط.

ويتم استعمال مختصرات ورموز يسهل حفظها وكتابتها لكل تعليمة من تعليمات لغة الآلة، ولغة التجميع كما في لغة الآلة مصممة للعمل على حاسب معين، مما يوفر قدرة أكبر على استغلال موارد الحاسب الآلي ووحدة المعالجة المركزية بشكل أفضل، ويقوم البرنامج المسمى المجمع ASSEMBLER بترجمة البرنامج المكتوب بلغة المجمع إلى لغة الآلة .

3 ـ اللغات العليا:

سميت بهذا الاسم لأنه أصبح بإمكان المبرمج كتابة البرنامج دون معرفة تفاصيل كيفية قيام الحاسب بهذه العمليات، كمواقع التخزين وتفاصيل الجهاز الدقيقة، وتعبيرات لغات المستوى العالي هي تعبيرات شبيهة إلى درجة كبيرة باللغة الطبيعية التي يستخدمها الإنسان في حياته للتواصل، والتخاطب مع الآخرين.

ومن مميزات اللغات العليا التي تميزها من لغات المستوى البسيط، بالإضافة إلى ما سبق، أن هذه اللغات غير مرتبطة بجهاز معين . أي يمكننا تنفيذ البرنامج المكتوب بلغة من لغات المستوى العالي، كالفورتران أو الكوبول أو البيسك على أكثر من جهاز، كما يمكن استخدام أكثر من لغة ترجمة على حاسب معين . كذلك، فإن اكتشاف الأخطاء وتصحيحها أصبح أكثر سهولة بسبب سهولة قراءة البرامج وتتبعها وفهمها .

>>

واحب اقول ملحوظه انه مش كويس زى ما كتير فاكرين انك تقول انا مبرمج فيجول بيزيك او مبرمج سي..ولكن الافضل ان تكون مبرمج تستطيع التعامل مع افضل امكانيات كل لغه .لان مفيش لغه كامله فمثلاا..لغه الفيجول بيزيك تعتبر افضل لغه تصمم فورمات..وعند تصميم قواعد بيانات تختار نوع القاعده حسب طبيعه الاستخدام فلو كان مساحتها صغيره تستعمل Access ولو كانت كبيره تستعمل Oracle وساعتها مش حتقول للعميل اصل انا متخصص Access ! ! .

خطوات تصميم اى برنامج:

1- فكره البرنامج:

لازم يكون عندك فكره للبرنامج اللى حتعمله مثلا , معادله لتحويل تاريخ ميلادى لهجرى, فكره لعبه...

2- تحديد متطلبات البرنامج:

وهنا بتحدد احتياجات البرنامج من ( ادوات التحكم المختلفه , قاعده بيانات , اداه خارجيه لاضافه وظائف معينه..)

3- تصميم واجهة البرنامج:

وديه من اهم عوامل جذب المستخدم, وهنا بتصمم شكل البرنامج , توزيع ادوات التحكم ومكونات البرنامج والالوان اللى حنستخدمها والخطوط المختلفه .

4- كتابه كود البرنامج:

وبنكتب هنا برمجه البرنامج وتصرف ادوات التحكم مع الاحداث المختلفه , وهنا بتظهر مدى براعه المبرمج وقدرته على برمجه برنامج سهل الاستخدام ويؤدى الغرض باقل عدد ممكن من الاوامر و بالتالى اقل مساحه

5- ا ختبار البرنامج:

تجرب البرنامج ....يعنى تشغله بنواتج او حاجات انتا عارف نتائجها بدقه..وتشوف رد فعل البرنامج...او تعمل زى الشركات الكبيره وتنزل نسخه بيتا وتشوف ملاحظات الناس عليها. وياريت تخلى بالك من حاجه .. ان المستخدم مش شرط خبير يعنى يجب ان تضع فى بالك استخدامات غير منطقيه..وتضع التصرف المناسب لها حتى لايتوقف البرنامج..

مثال : لو انتا مثلا مصمم الة حاسبه وقام المستخدم بعمليه غير منطقيه مثل القسمه على الصفر فسيتوقف البرنامج..

تعريفات هامه

1-ادوات التحكم Controls : وهى الادوات الى احنا بنستخدمها علشان نصمم واجهة التعامل مع المستخدم , ودى بستخدمها فى تصميم الفورم فى حاله الفيجول بيزيك... وهى مثل ( ازرار الاوامر , قوائم الاختيارات , صناديق ادخال البيانات , ادوات الربط مع قواعد البيانات ..)

2- الحدثEvents :

وهى الحاجات من تصرفات او افعال اللى حيعملها المستخدم عند تعامله مع البرنامج مثل ( ضغط المستخدم على زر معين فى لوحه المفاتيح , تحريك مؤشر الفاره , الضغط على اداه تحكم فى البرنامج ..)

3-الخصائص : Properties

وهى مميزات وخصائص كل اداه تحكم وهيا اللى بتخلينا نعدل من خصائصها حتى يمكننا التعامل معاها وتكيفها لتلائم برامجنا مثل ( سمك اطارها , لون الخط فيها , لون خلفيتها , شكل مؤشر الماوس لما يمر عليها ...)

Design time

وقت التصميم: .وهو فتره تصميمك للبرنامج, يعنى وانتا بتضيف العناصر وادوات التحكم للبرنامج بتاعك , وبتحدد خواص كل اداه وتبرمج الاحداث المختلفه وردود البرانمج المناسبه عليها.

Run Time

وقت التشغيل: وهو وقت تنفيذ البرنامج, اى وقت تفاعل البرنامج مع المستخدم . ومش ممكن تغيير اى خواص او امر تم كتابتها اثناء البرمجه.

تم تعديل بواسطه FemTo
1

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

up

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله كل خير اخ فيمتو وجعله في ميزان حسناتك

وبالطبع مثل هذه المواضيع مفيدة جدا للمبتدئين

شكرا جزيلا

===========

الى اللقاء

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

ما شاء الله , موضوع جميل جدا,,,

بارك الله فيك اخى العزيز FemTo

سيتم تثبيت الموضوع باذن الله تعالى,,,

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

Visual BASIC 6

تشغيل البرنامج

1.JPG

زى ما انتا شايف فى الصوره بنفتح الفيجول استوديو ومنها بنختار الفيجول بيزيك.

2.JPG

وهنا ظهرت الشاشه الافتتاحيه للفيجول وهيا فيها انواع المشاريع اللى ممكن ينفذها الفيجول بيزيك واحنا حنختار ال Standard EXE .( وزى ما انتا شايف برنامج الفيجول يمكنه تصميم الكثير من الاشياء مكتبات ال DLL وادوات ا ل ActiveX والكثير ..وسنتعرض لمعظمها باذن الله..)

3.JPG

ويتكون برنامج الفيجول بيزيك من اربع اجزاء اساسيه :

1- نافذه المشروع:

وديه بيظهر فيها المكونات الاساسيه للمشروع بتاعنا من (فورمات او موديلات...)

2- نافذه النموذج:

وديه النافذه الاصليه او واجهة المشروع بتاعنا واللى غالبا بتكون ظاهره للمستخدم.

3- نافذه الخصائص :

وديه اللى فيها خصائص ادوات التحكم او الفورمات . و بمجرد ما تضرب كليك واحده على اى اداه التحكم تظهر خواصها فى نافذه الخصائص.

4- صندوق الادوات :

وده اللى فيه ادوات التحكم اللى بنستخدمها وبندرجها فى البرامج ( كالازرار ).

ملاحظه:

لو فى اى حاجه من الحاجات اللى فاتت مش ظاهره عندك يمكنك اظهارها...

4.JPG

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

ادوات التحكم

واحنا عرفنا ازاى نجيبهم , واحنا اتفقنا انه البرنامج عباره عن عده ادوات تحكم مبرمجه ومرتبه بترتيب معين على الفورم..

Text Box

............

وديه ياسيدى بيظهر فيها كتابه وممكن يكتب فيها المستخدم لورغبنا ان يكتب حاجه....يعنى ممكن نضيفلها النصوص فى وقت التشغيل من قبل المستخدم.

Label

........

ليبل معانها عنوان.....وديه ممكن نكتب فيها اى كلام يتعرض للمستخدم بس هو يشوف بس مش ممكن يكتب حاجه(يعنى غير التكست) وذالك اثناء تشغيل البرنامج ولكن هذا لايمنع وجود كود يغير العنوان ولكن كلامنا عن التعامل المباشر بين المستخدم والاداه .

Check Box

………….

صندوق الاختيار واكيد انك شوفته كتير وهوه ليه حالتين مختار او غير مختار (تم اختياره او لا) وممكن يكون اكثر من صندوق اختيار ونختار اكثر من واحد منهم.

Radio Option

……………………..

وده زى صندوق الاختيار بس يختلف عنه انه لو فى اكتر من واحد منه واحد بس اللى يمكن اختياره...

Command Bottom

.......................

وده يا سيدى الزرار اللى انا بقولك عليه من الصبح.....وده بقه لما بتعمل عليه كليك بيدخل لجوه (اه والله) وينفذ الكود اللى متخزن فيه..

List Box

………..

وده بيطلع ليسته فيها حاجات احنا حاطينها والمستخدم يختار منها.. بس مينفعش يكتب اى حاجه.....

Combo Box

…………..

وده عامل زى الليست + التيكست بوكس......بنختار من ليسته وتطلع اللى احنا اخترناه فى بوكس بتاعه وممكن نكتب فيه.

Timer

……..

وده بيسموه المؤقت....وبيكرر الخطوات اللى مكتوبه فيه فى ماده زمنيه بنحددها من خاصيه (الانترفال) ...لو كتبنا 1 مثلا فيكررها كا واحد من الالف من الثانيه...وده مش بيظهر فى وقت التنفيذ.(ولو اردنا ان ينفذ الكود كل ثانيه سنجعل قيمتها =1000)

Shape

…….

وده بقه بيرسم شكل دائره , مستطيل , مربع وكذا شكل هندسى..ولو انتا ختارته وحاولت تجربه.حيرسم غالبا شكل مستطيل ولو انتا عايز تشوف الاشكال التانيه بتاعو , بص فى الخواص بتاعته (بعد ما تعمل كليك عليه) حتلاقى حاجه اسمها shape ومنها ممكن تغير شكله الهندسى .

Line

……

وده بيرسم خط مستقيم....وممكن برضه نعمله اكواد تتنفذ حسب تصرفات المستخدم..

Picture Box

……………

وده ممكن نعرض فيه الصور بمعظم الامتدادت وبيعرضها فى اطار

وهنا مفيش اى تعامل بين المستخدم والصوره.

Image Box

…………..

هنا بقه مش بيعمل اى اطارات بيعرض الصوره...

وممكن نعمل اكواد للصوره ونتعمل معاها زى الزراير بالظبط.

Frame

…………..

وده اطار بنعمله ونضع بداخله الادوات , وبيعطيك ميزه كبيره انك مثلا لو عاوز تخفى ادوات معينه اثناء اى وقت

فتضعهم فى frame واحده وتتعامل معهم ككائن واحد , وايضا يساهم فى تنسيق الادوات على الفورم .

DataControl

…………..

وهيا اداه ربط ادوات التحكم بتاعتنا بقواعد البيانات وسيرد شرحها مفصلا ان شاء الله..

Drive & Dir &File List Box

…………..

وهيا ادوات التعامل مع الاقراص والمجلدات والملفات على الترتيب..وسيتم شرحها بالتفصيل

فى الغالب ليست الادوات الوحيده المستخدمه فى برامجنا بل يمكنك فيما بعد تصميم ادوات لتستخدمها فى برامجك او استخدام ادوات من على الانترنت وتوجد ادوات اخرى فى الفيجول , يمكنك ادراجها كما فى الصوره :

6.JPG

وبالضغط Click يمين واختيار Comp.

7.JPG

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

لسلام عليكم

ماشاء الله الله أكبر هو دا المطلوب

تسلم يابطل

استمر أنا معاك شخصيا

و اتهنى ياعم راح أدعيلك في السجود

إدا صرت مبرمج :lol: فرحتني يا خوي

يعطيك العافية كلنا معاك

ياااااااااااااااي و المعلومات الحلوة إلي كتبتها في المقدمة مفيدة بشكل :o

بارك الله فيك انبسط يا عم دعوة المغاربة حلوة بشكل

تحياتي

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

بارك الله فيك وسر على بركة الله

ونحن فى أنتظار المزيد

خالص تحياتى

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

السلام عليكم

أولا أنا أشكر كل من تفاعل مع الموضوع

ثانيا انا سف اخى العزيز FemTo

على تأخرى لكنى كنت مسافر ولسه راجع

وفى أنتظار تفاعل باقى الأعضاء

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

وياريت تدعيلى من القلب اخى ابن جري...ومشكورعلى المروور لخى عمرو

حمدا لله على السلامه اخىGenUISE ومنتظرمشاركتك..

تم تعديل بواسطه FemTo
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

الخصائص

الخصائص هيا الصفات المختلفه لادوات التحكم مثل ( نوع الاطار , الظهور للمستخدم , امكانيه المستخدم من التعامل معها, لون خلفيتها , صوره فى الخلفيه , ايقوناتها عند التصغير ,......)

1.JPG

وهى متقسمه الى :

Alphabetic-1

Categorized-2

طبعا.عارفين معناهم , هما صنفو ا الخواص مرتين : حسب الترتيب الابجدى, وحسب نوع الخاصيه.(شكلها, سلوكها, وكده يعنى..) وهما اللى هنا نفس اللى هنا بس للتسهيل مش اكثر .

تعالو نشوف خواص الفورم كمثال...

1-Name:

.............

وده الاسم اللى البرنامج بيتعرف بيه بين ادوات التحكم التانيه وباقى عناصر البرنامج( ايوه اسم الدلع)

وده مش بيظهر اثناء تنفيذ البرنامج..

2-Appearance

.....................

وده بيتحكم فى شكل الفورم....وده ليه وضعين اما..flat وهنا بيظهر شكل الفورم كانها مسطحه..3D وشكلها مجسم..

3-Back color

.....................

وديه بتغير لون خلفيه الفورم , وحتلاقيها عباره عن جزئين:

2.JPG

وديه مجموعه الوان النظام اللى الويندز بيستخدمها..ويمكن ان تتغير لون الخلفيه لو غير المستخدم اللون النظام من Display properties

3.JPG

والجزء الثانى منه فيه الالوان اللى انتا لو استخدمتها مش ممكن تتغير (مهما عمل المستخدم)..

4.JPG

4-Border style

………………

وديه بنتحكم بيها فى الاطار بتاع الفورم وهيا ليها حالات كتيره....بس اهم حاجات فيهم.

1-None ومعناها مفيش اطار خالص

2-Fixed Single وديه بيبقى فى اطار ومش ممكن تغيير حجمها اثناء التشغيل

3-Sizable وديه ممكن تغير حجمها اثناء التنفيذ

5-caption

…………

وده عنوان الخاصيه اثناء التنفيذ ...عنوان الفورم..

ولو احنا فى خصائص زر...او عنوان...حتكون كده....( التكست بوكس مفيهوش الخاصيه ده...).

6-control box

……………

وده بيخفى ادوات التحكم فى النموذج زى (التكبير, تصغير , غلق ) وليه حالتين ..نعم True او لا False

7-Enabled

…………

والخاصيه ديه بتحدد هل ستتفاعل الاداه مع المستخدم وتصرفاته او لا...مثلا لوعندنا زرار واحنا عاملين له عدم التفاعل مع المستخدم

فلن ينضغط عند الضغط عليه او ينفذ الكود.ويكتب عنوانه بلون باهت.(منظر بس من غير اى تفاعل)

والخاصيه ديه ليها حالتين نعم True ولا False

8-Font

……..

وديه بتغير شكل الكتابه فى الاداه

وممكن تغير شكل الكتابه بالضغط على الشكل اللى جنب Font بيفتح القائمه دى :

وممكن منها تغير فى البنط....حجم الخط...نوع الخط....

9-Top.Height,Left,Width :

…………………………..

والخصائص ديه بتتحكم فى مكان الاداه على الشاشه , والشكل التالى يوضح لفرق بينها..

5.JPG

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

مشكور ياغالى على الشرح الرائع

وفى أنتظار المزيد

بارك الله فيك

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

مشكووور يا غالي

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

10-mouse icon

mouse pointers

……………

كلاهما يستخدم لتغيير شكل المؤشر عند مروره على الاداه التى نغير فى خصائصها , والاختلاف بينهم ان ال Mouse Pointer يحتوى على بعض اشكال المؤشرات التى يعطيك ايها البرنامج , ولكنك اذا اردت استخدام ايقونه اخرى من جهازك قيمكنك تحميلها من الMouse Icon , ولما تختارها سيظهر لك :

2.JPG

ونختار الايقونه اللى احنا عايزنها...بس احب اقولك ان الايقونه اللى انتا اختارتها مش حتكون شكل الموشر الا لما يكون قيمه mouse pointer=99 زى الصوره

1.JPG

11-mini bottom

max bottom

.....................

ودول ليهم قيمتين.. نعم true و لا false ........الاولى مسئوله عن اظهار او اخفاء علامه التصغير فى الفورم

3.JPG

والتانيه مسئوله عن اظهار او اخفاء علامه التكبير....

4.JPG

.....ممكن واحد يقول احنا اخدنها قبل كده (قصده يعنى على control box ) ...لكن دى تفرق عن التانيه فى التخصص.. ف الكونترول بوكس بيخفى او بيظهر كل الادوات....

12- moveable

……………

وممكن من هنا تتحكم فى قابليه الفورم للتحريك من مكانها..من قبل المستخدم وذالك فى اثناء التنفيذ طبعا....

13-right to left

………………

والخاصيه ديه ليها ليهم قيمتين.. نعم true و لا false ...ودى بتنقل النصوص والادوات من الشمال لليمين...

وديه مهمه فى حاله التصميم باللغه العربيه....لاحظ الفرق بين الصورتين :

False

>>>>

5.JPG

true

>>>>

6.JPG

14-start up position:

…………………..

ومن هنا بنختار مكان ظهور الفورم عند تشغيل البرنامج

7.JPG

15-visible

………..

وديه بتتحكم فى ظهور او اخفاء الفورم... وليها قمتين نعم او لا......

انتا ممكن تسال حنخفى الفورم ليه..انتا ممكن تكون مثلا عامل برنامج فيه كذا فورم..ولما بتختار زر معين يقوم باخفاء الفورم اللى انتا فيها....(visible=false ) ويقوم باظهار فورم اخرى (visible=true )....

16-window state

………………..

8.JPG

وهنا بنحدد الحاله اللى حتكون عليها الفورم عند تنفيذ البرنامج( عادى...فى حاله تكبير...فى حاله تصغير)

17-Show In TaskBar

...............

وبتحدد منها عرض الفورم فى الTaskBar او لا زى ما فى الصوره :

9.JPG

حتظهر زيهم كده لو الخاصيه بتساوى True

18-Picture :

.................

لعرض صوره فى خلفيه الفورم ويجب ان تكون من امتداد مناسب لعرضها.

10.JPG

19-Icon

..............

لتغيير شكل الايقونه للفورم ولما يتم تصغيرها ستظهر فى الTask Bar

دى معظم الخصائص المهمه فى الفورم و منها من يوجد فى اداوت تحكم اخرى ..وباذن الله تعالى سنستكمل الخصائص اليوم مساءا

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

اخى فمتو والله لااستطيع التعبير عما بداخلى من اعجابى بك وبشرحك انا متشكر جدا بس طلب لو سمحت انا عايز السورس بتاع الفيجوال

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

Command Button

1- Disabledpicture

وديه الصوره اللى بتظهر على الزرار لما بيكون(enabled=false ) غير متاح......(لو مش فاكر اطلع فوق)

2- Downpicture

وديه الصوره اللى بتظهر على الزر لما بيضغط لتحت وبتروح تانى لما منسيبه..

3- MaskColor

وده بيعمل زى غلاف اوقناع حول الصوره بتاعت الزرار...( يعنى لازم تكون فيه صوره)

وكمان لازم تكون الخاصيه UsemaskColor نشطه

4- picture

وديه الصوره اللى بتظهر على الزر على الزر

وكل الخصائص ديه مش حتشتغل الا لما يكون الاستايل بتاع الزر جرافيك

1.JPG

2.JPG

5-cancel & default

وكل واحد فيهم بيكون لزر واحد فى الفورم يعنى لو تم تفعيل cancel فسيتم تفعيل الزر( اكنك ضربت عليه).لما تضرب على زر ESC

ولو فعلت default فيتم تنفيذ الكود المخزن فيه( تفعيله ) عند ضغط Enter ..

6-Tool Tip Text

وديه الرساله اللى بتظهر لما الماوس يقف على الاداه وهيا تستخدم لتعريف المستخدم بفائده الاداه وهيا موجود بمعظم الادوات.

3.JPG

7-Tab Index , Tab Stop

طبعا عارفين زر Tab اللى فى الكيبورد اللى هوه بينقل التركيز على الادوات المختلفه فى البرنامج , لما تخلى خاصيه الTAB STOP=FALSE لما يضرب على Tab لبكره عمره ما يقف على الزر ده.

اما ال Tab index فترتيب الادوات فى التركيز مع الضغط على tab فحيقف على الاداه اللى Tab Index ليها يساوى 2 قبل اللى فيها يساوى 4 .

4.JPG

Text Box

1-locked

والخاصيه ديه بتديك امكانيه اختيار السماح للمستخدم الكتابه فيه او لا...

2-Max length

وهنا ممكن تختار اقصى عدد ممكن من الحروف او الارقام الممكن كتابتها داخل التيكست بوكس

3-Multi line

وهنا بتسمح للمستخدم الكتابه فى سطر تانى عند ضغط enter او لا..

Password char

وهنا ممكن تعمل الخاصيه دى.وكل حرف فى التيكست بوكس حيظهر زى الحرف اللى انتا كتبه هنا ( مع الاحتفاظ بقيمته داخل البرنامج).... زى باسورد الايميل بتشوف كل حرف كانه نجمه...

5- Alignment

وهيا لاعداد محاذاه النص فى الاداه ليمين او لليسار او فى المنتصف .

6-Data Filed & Data source

5.JPG

وهما يستخدموا اثناء التعامل مع قواعد البيانات حيث تربطا بمصدر والحقل الذى سيتم الحصول منه على البيانات

كما سنرى فيما بعد.

7-ScrollBars

6.JPG

وهما لاظهار شرائط التمرير الافقيه او الراسيه او كلاهما , مع ملاحظه انهم لن يظهرا حتى تفعل خاصيه الMulti Line .

Timer

1-InterVal

كلنا عارفين ان فائده المؤقت تكرار الاوامر المخزنه فيه كل فتره معينه , والخاصيه ديه اللى بيها بنتحكم فى الزمن ده , يعنى التايمر حيكرر الاوامر المخزنه فيه كل (القيمه المخزنه فى الخاصيه ديه / 1000) ثانيه يعنى لو عاوزينها تتكرر كل ثانيه حنخلى قيمه الخاصيه ديه = 1000

Option

1-Value

وقيمه الخاصيه ديه حتساوى True لما يتم اختيارها

CheckBox

1-Value

والخاصيه ديه هنا مختلفه شويه وليها 3 قيم , 0 عندما يكون غير مختار , 1 عندما يتم اختياره , 2 عندما تكون مختاره وغير متاحه لتغير قيمتها من قبل المستخدم

تم تعديل بواسطه FemTo
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

دلوقتى حنبداء فى طريقه كتابه الاكواد ( برمجه البرنامج ) و زى مقولنا قبل كده احنا فى الاول حددنا ادوات التحكم اللى حنحتجها فى برنامجنا, وبعد كده اختارنا خواصهم المناسبه, يبقى مش ناقص غير برمجة البرنامج.

البرمجه:

يعنى بنكتب خطوات البرنامج . وتصرفاته..و رد فعله على تصرفات المستخدم.

مثال:

الالة لحاسبه .. زى البرنامج بتاعنا...

ادوات تحكم < ( مفاتيح الارقام , الشاشه ومفاتيح العمليات الحسابيه)

تصميمها <( ترتيب الارقام فى امكانها..ومكان الشاشه... والعمليات الحسابيه)

البرمجه

يعنى رد الفعل المناسب لفعل المستخدم , يعنى ضغطت زر معين بيكتب رقم 9 على الشاشه , تضرب زر اخر تظهر عمليه معينه جمع مثلا... وهكذا.

ده باختصارمعنى برمجه برنامج.

احنا قولنا ان البرنامج بيتصرف حسب فعل المستخدم....او بلغه البرمجه حسب (الاحداث) اللى بيعملها المستخدم

وتنقسم الاحداث الى

احداث بنعملها بالماوس :

Click : يعنى ضغط الزر الايسر فى الماوس

DblClick : يعنى ضغط الزر الايسر مرتين متتابعتين بسرعه

Dragover : عمليه الدراج يعنى الضغط على الزر اليسر وتحريك الماوس

.

Dragdrop :يعنى ترك الزر الايسر بعد عمليه الدراج

Mousedown : يعنى ضغط الزر الايسر مع استمرار الضغط( بس بدون حركه الماوس...يعنى غير الدراج)

Mousemove : يعنى حركه الماوس(يعنى تغير احداثى الماوس بالنسبه للاداه )

Mouseup: عدم الضغط على الزر الايسر

2-احداث بنعملها بالكيبورد :

Keypress : الضغط على اى زر من الكيبورد

Keyup : عدم الضغط على اى زر فى الكيبورد

Keydown: الضغط على زر مع استمرار الضغط

3- احداث اخرى :

Gotfocus: يعنى التركيز عليها (لما تعمل tab وبيتعلم عليها يعنى التركيز عليها )

Lostfocus : عكس اللى فات كان التركيز عليها وبعد كده مش من عليها( علمت على حاجه تانيه )

Load : عند تحميل الاداه يعنى بده تنفيذ البرنامج...( بتظهر غالبا مع الفورم )

Change : وديه بتظهر مع الادوات اللى يمكن تغير قيمها ( زى التيكست بوكس..لما بنكتب فى او نلغى منه حاجه )

Query Unload : عندما يطلب من البرنامج الاغلاق , اى بعباره اخرى عند الضغط على Close او طلبك للبرنامج بالغاء من الاكواد بعباره Unload ويمكن ان تستفيد منهاباخراج رساله للمستخدم تخبره ان البرنامج سيغلق وتطلب منه تاكيد امر الاغلاق للفورم.

ملاحظه:

وضع Cancel = -1

فى حدث Query Unload يلغى عمليه الاغلاق اى سيجعل ضغط زر Close بدون فائده

1

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

تسلم ياغالى وياريت لو أمكن أيميلك

لأنى أرغب فى التعرف عليك

اخوك محمد البحيرة

1

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

اهلا وسهلا بك اخى محمد وايميلى : [email protected]

واى حد عاوز يضيفه يضيفه براحته:D

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

مشكور أخى FemTo ولكن ياريت

لو أمكن ايميلك على الماسنجر

مع خالص تحياتى

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

ماشاء الله موضوع قيم أعتبره مرجع بالنسبه لي

بالحقيقه أنا قريت موضوعك هذا والمواضيع المميزه إلي بهذا المنتدى قبل ان أسجل بالمنتدى وأعجبت كثيرا بالمواضيع وهذا الشي الذي دفعني بالتسجيل في هذا المنتدى

و أخيرا ليس آخرا تم تحميل برنامج الفيجول بيسك6 بعون لله وحمده ولكن واجهتني مشكله في تنصيب البرنامج وهي (( حين نصبت البرنامج تم حفظ فايلات البرنامج في مجلد وحين فتحت المجلد رأيت عدد من الفايلات والبرامج طبعا كلها تخص برنامج فيجول بيسك ### السؤال هو أضغط على اي برنامج حتى أشغل برنامج فيجول بيسك ؟؟؟

للعلم اني كنت منزل عدد من الكتب الالكترونيه لتعلم هذه اللغه ولكن بعد ماقرأت المواضيع إلي بالمنتدى مسحت الكتب وقلت بتعلم أول بأول مع الشباب إلي هني ^__^

إن شاء الله ببدء معاك بعد ماعرف كيف أشغل برنامج الفيجول بيسك

تم تعديل بواسطه مبرمج مميز
0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

السلام عليكم

اعتذر عن تقديم درس اليوم لانه استغرق فى اعداده وقت اكثر من المتوقع واعدكم باذن الله به فى اليومين القادمان,.وياريت يكون مفيد لكم.

اخى مبرمج مميز :

اهلا بك فى منتدنا الحبيب وارجو ان تستفيد وتفيد غيررك

اما بخصوص البرنامج فيها ايقونه علبها مكتوب عليها VisualBasic6

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

نحن بالأنتظار حبيبى وياريت ايميلك

على الماسنجر تحياتى

0

شارك هذا الرد


رابط المشاركة
شارك الرد من خلال المواقع ادناه

  • يستعرض القسم حالياً   0 members

    لا يوجد أعضاء مسجلين يشاهدون هذه الصفحة .